راه زیادى تا عدالت اجتماعى مانده‏/ 22 اسفند 1379
ما پیشرفت زیادى كرده‏ایم؛ منتها اگر از من بپرسید كه «آیا به این حد قانعم؟»، پاسخ من این است: ابداً. ما هنوز راه زیادى داریم، هم به عدالت اجتماعى‏اى كه اسلام از ما خواسته است - و اسلام در این مورد بسیار سختگیر است - هم به آن سطحى از آزادى كه ملت ایران مستحق و شایسته آن است، هنوز نرسیده‏ایم. ما هنوز كار داریم. این راه، راهى طولانى است. این‏كه من بارها به جوان‌ها مى‏گویم خودتان را آماده كنید، براى همین است. شما باید این راه را طى كنید. این راه، راهى است كه در هر كیلومترش تابلوى «توقف ممنوع» نصب شده است؛ لذا در این راه نباید توقف كرد. سربازان عدالت اجتماعى باید خستگى‏ناپذیر باشند. كسانى كه در این راه‌هاى طولانى و مسیر آرمان‌هاى بزرگ حركت مى‏كنند، باید خستگى حس نكنند. یك ملت این‏گونه به سیادت و آقایى و آرمان‌هاى خودش مى‏رسد. هیچ ملتى با تنبلى به سیادت و سعادت نمى‏رسد.

لزوم ارتقاى بهره‏ورى/ اول فروردین 1388
مقصود ما از پیشرفت چیست؟ مقصود، پیشرفت در یك جهت محض نیست. مقصود از پیشرفت، پیشرفت همه‏جانبه است. در همه ابعاد، این ملت، شایسته و سزاوار پیشرفت است؛ پیشرفت در تولید ثروت ملى، پیشرفت در دانش و فناورى، پیشرفت در اقتدار ملى و عزت بین‏المللى، پیشرفت در اخلاق و در معنویت، پیشرفت در امنیت كشور - هم امنیت اجتماعى، هم امنیت اخلاقى براى مردم - پیشرفت در ارتقاى بهره‏ورى. ارتقاى بهره‏ورى معنایش این است كه ما بتوانیم از آنچه داریم، بهترین استفاده را بكنیم؛ از نفت موجود، از گاز موجود، از كارخانه موجود، از راه موجود و از آنچه در اختیار هست، بیشترین و بهترین استفاده را بكنیم.

همت و كار مضاعف برای ارتقاى بهره‏ورى‏/ اول فروردین 1389
ما امسال را «سال همت مضاعف و كار مضاعف» عرض كردیم؛ یعنى همت برتر و كار بیشتر. این تعبیر مضاعف - یعنى چندبرابر - شكل آرمانى است. اگر دو برابر هم شد، اگر سه برابر هم شد، اگر ده برابر هم شد، ما قانع نیستیم. اما اینجور هم نیست كه اگر یك جایى نتوانستیم دوبرابر كار كنیم، یک برابر و نیم توانستیم كار بكنیم، مأیوس شویم. نه، مهم این است كه همت برترى داشته باشیم از آنچه در گذشته داشتیم و كار بیشترى بكنیم از آنچه در گذشته مى‏كردیم. این، شعار امسال است.

عرصه‏هاى گوناگونى وجود دارد. یكى از این عرصه‏ها، همت مضاعف و كار مضاعف در استفاده بهینه از منابع موجود كشور و امكاناتى است كه وجود دارد. از همه آن چیزهایى كه مى‏تواند براى سازندگى كشور در دوران‌هاى آینده مورد استفاده قرار بگیرد یا زندگى عمومى مردم را رفاه و رونق ببخشد، باید حداكثر استفاده بشود؛ یعنى همان چیزى كه یكى از اركانش اصلاح الگوى مصرف است.

هدفمندكردن یارانه‏ها ناظر به این است/ اول فروردین 1389‏
از آب در كشور استفاده بهینه بشود. ما امروز از آب در كشور استفاده بهینه نمى‏كنیم. سال گذشته كه بنده مسأله اصلاح الگوى مصرف را مطرح كردم، پژوهشگران كشورمان تحقیق كردند، به ما اطلاع دادند كه اگر آبى كه در كشور مصرف مى‏شود، ده درصد آن صرفه‏جویى شود، این ده درصد به قدر تمام استفاده‏اى است كه امروز براى شرب خانگى و براى صنعت مورد استفاده قرار مى‏گیرد. امروز نود درصد آب كشور در بخشهاى كشاورزى مصرف مى‏شود؛ مصرف غلط، مصرف اسراف‏آمیز. ده درصد دیگر براى آب شرب و براى صنعت و براى مصارف گوناگون به كار مى‏رود، یعنى اگر در كار كشاورزى، ده درصد صرفه‏جویى كنیم، مقدار مصرف شرب و صنعت و امثال این‏ها به دو برابر خواهد رسید، اینقدر مسأله مهم است. مسأله مصرف برق و مصرف حاملهاى انرژى - بنزین، گازوئیل - هم مهم است. این لایحه هدفمندكردن یارانه‏ها كه مطرح شده است، ناظر به این مسائل است.

هدفمندكردن یارانه‏ها جزو آرزوها/ 18 شهریور 1388
از مسأله عدالت دست برندارید، این قضیه عدالت را دنبال كنید، مسأله فسادستیزى، حمایت از طبقات ضعیف، ساده‏زیستى، نگاه به مناطق دوردست و محروم، توجه به مشكلات گوناگون مردم (را دنبال كنید). این‏ها اصولى است كه اگر رعایت بشود و بر این‏ها پاى فشرده بشود، هم خدا را راضى مى‏كند، هم مردم را از هر مسئول و از هر نظامى خشنود و دلشاد مى‏كند. این‏ها را ادامه بدهید.

عدالت فقط عدالت در مسائل اقتصادى نیست، یك بخش عمده‏اش مسأله اقتصاد است. در قضاوت‌ها، در داورى‏ها، در نگاه‏ها، در نظرها، در اظهارات، در موضعگیرى‏ها، همه بایستى شاخص عدالت را در نظر داشته باشیم. از همه مبتلابه‏تر، همین مسأله عدالت اقتصادى و عدم توزیع عادلانه ثروت عمومى و درآمد عمومى ملى بین آحاد جامعه است كه نمونه‏هاى فراوانى دارد كه زیاد است و یكى‏اش همین یارانه‏ها است كه ما خودمان یارانه مى‏دهیم، به فقیر كمتر مى‏دهیم، به غنى بیشتر مى‏دهیم! الان اینجور است. الان یارانه‏هایى كه دولت دارد مى‏دهد، بیت‏المال دارد مى‏دهد، به فقرا داریم كمتر یارانه مى‏دهیم، به اغنیاء بیشتر داریم مى‏دهیم. این هدفمندكردن یارانه‏ها كه مطرح شده، واقعا یك امر مهمى است. سالها است كه این جزو آرزوها است، جزو كارها است. بنده در دولت‌هاى قبل، دو سه مرتبه كتبا و شفاها به دولت‌ها گفته‏ام، منتها دنبال این نمى‏رفتند، كار سختى است، كار پردردسرى است. همین طور ترجیح مى‏دادند كه بماند. حالا این دولت دنبال این كار رفته. بالاخره باید این را دنبال كنید، كار ظریفى هم هست.

هدفمندكردن یارانه‏ها؛ بخشى از طرح تحول اقتصادى/ ‏ 8 شهریور 1389
در زمینه مسائل اقتصادى كارهاى خوبى انجام گرفته. خوب است كه این گزارش را در معرض اطلاع عموم بگذارید، یعنى چیزى باشد كه همه این گزارش دولت را در زمینه كارهایى كه انجام گرفته، بشنوند. آنچه من رویش تكیه مى‏كنم، همین طرح تحول اقتصادى است كه در دولت نهم مطرح شد. الان هدفمندكردن یارانه‏ها كه یک بخشى از آن طرح تحول بود، مورد بحث و بررسى و نزدیک به اجرا است، همه هم متفق‏القولند - اگرچه حالا در كیفیت اجراء ممكن است اختلاف نظرهایى باشد - لیكن بخش‌هاى دیگر طرح تحول اقتصادى كه درباره نظام‌هاى پولى و بازرگانى و گمركى و امثال این‏ها بود، نباید مغفول‏عنه قرار بگیرد، آن‏ها هم بایستى حتما دنبال شود. طرح تحول اقتصادى، كار مهم و بزرگى بود. ما توصیه مى‏كنیم، از جمله چیزهایى كه از بین راه برنگردید، همین طرح تحول اقتصادى است، آن را واقعا دنبال كنید.

هدفمندكردن یارانه‏ها؛ برخوردارى بیشتر محرومین‏ / 2 شهریور 1388
این مسأله طرح تحول از همان كارهاى بزرگ و از همان كارهایى است كه جرأت اقدام به آن كار، خودش باارزش است. همین مسأله هدفمندكردن یارانه‏ها، واقعا چیز خیلى مهمى است، در دولت‌هاى قبل هم مطرح بوده، بارها صحبت شده بود و گفته شده بود، منتها پیشرفت نمى‏كرد.

هدفمندی یارانه‌ها، ناشی از تجربه نخبگان کشور است / اول فروردین 1388
مسأله هدفمندكردن یارانه‏ها ناشى از تجربه بلندمدت نخبگان كشور است كه در طول این سالها به این نقطه رسیده‏اند كه یارانه‏هایى كه از كیسه بیت‏المال - یعنى از جیب عموم مردم - بیرون مى‏رود و به عموم تعلق مى‏گیرد، بیشتر متوجه قشرهایى بشود كه نیاز آن‏ها بیشتر است، یعنى قشرهاى محروم و طبقات متوسط به پائین جامعه از بیت‏المال و از كیسه عمومى ملت بیشتر برخوردار شوند تا طبقات بسیار مرفه و كسانى كه در حقیقت احتیاجى هم به این یارانه‏ها ندارند. رسیدن به این حقیقت و تصمیم و عزم راسخ بر اجراى آن، ناشى از تجربه طولانى‏مدتى است كه در طول این سال‌ها متراكم شده است و به مرحله عمل درآمده است.

همه باید كمک كنند/ 18 شهریور 1388
در مسائل اقتصادى اگرچه محور فعالیت اقتصادى و تصمیم‏گیرى‏هاى اقتصادى دولت است، اما بقیه قوا هم خیلى نقش دارند، قوه قضائیه هم نقش دارد، قوه مقننه هم نقش دارد. آن‏ها باید به وظائفشان در این زمینه‏ها عمل كنند، كمك كنند. بخش خصوصى و دستگاه‏هاى مرتبط با بخش خصوصى مثل اتاق‌هاى بازرگانى و امثال این‏ها و بعضى از بنیادهایى كه هستند، این‏ها همه بایستى در این جهت همراه باشند و با دولت همكارى كنند و كمک كنند.

الف: توصیه به قوا/ اول فروردین 1389
من همین جا در حضور شما مردم عزیزمان توصیه مى‏كنم، هم به قوه مجریه، هم به قوه مقننه كه در این مسأله مهم باید با هم همكارى كنند، باید به هم كمک كنند. از یک طرف قضیه، نگاه به قوه مجریه است - كه بار بر دوش قوه مجریه است، دولت باید اقدام كند، عمل كند، پس همه دستگاه‏هاى دیگر، از جمله دستگاه قانونگذارى باید به دولت كمک كنند - از طرف دیگر هم دولت باید آن چیزى كه قانونى است و مراحل قانونى را گذرانده است، معتبر بداند و بر طبق آن عمل كند. بنابراین دولت، مجلس - قوه مجریه، قوه مقننه - در این كار دوشادوش هم حركت كنند، به هم كمک كنند و با هم باشند، «ید الله مع الجماعة». وقتى با هم بودند، خدا هم كمك خواهد كرد. بنابراین استفاده بهینه از امكانات و منابع موجود كشور و بهره‏ورى مهم است، بهره‏ورى بیشتر از آنچه داریم و آنچه كه بسیارى از آن‏ها متأسفانه مورد اسراف و استفاده غلط قرار مى‏گیرد.

ب: توصیه به قوا/ 19 شهریور 1389
آنچه من امروز به همه ملت عزیزمان و به مسئولین محترم توصیه مى‏كنم، این است كه براى دهه پیشرفت و عدالت، همه خودشان را آماده كنند. ما احتیاج داریم به جهش در این راه. ما عقب‏ماندگى زیاد داریم. با رفتار معمولى نمى‏شود به نقطه مطلوب رسید، ما به جهش احتیاج داریم. این جهش، ایمان مى‏خواهد، اخلاص مى‏خواهد، هماهنگى مى‏خواهد، همكارى نیروها را با یكدیگر لازم دارد. قواى سه‏گانه با هم همكارى بكنند، همدلى كنند، به هم كمک كنند، مردم به مسئولان، به‌ویژه به قوه مجریه كه وسط میدان است، كمک كنند، همكارى كنند، همراهى كنند، ما بتوانیم راه‏هاى نرفته را برویم، كارهاى بزرگى كه در انتظار ما است، انجام بدهیم.

ج: توصیه به قوا/ 12 مرداد 1388
كارهاى بزرگ باید انجام بگیرد، كارهاى ماندگار باید انجام بگیرد. همه هم باید كمک كنند. اگر بخواهیم به آن هدفها برسیم، همه باید كمك كنند، سلیقه‏هاى مختلف را كنار بگذارند.

انتقاد یا تخریب؛ خدمت یا خیانت؟/ 2 شهریور 1387
مرز انتقاد و تخریب چیست؟ تخریب بكنند و اسمش را بگذارند انتقاد، یا از ما انتقاد بشود و ما تلقى تخریب از آن داشته باشیم. باید مشخص بشود تخریب كدام است و انتقاد كدام است. معناى انتقاد، آن ارزشیابى منصفانه‏اى است كه یک آدم كارشناس مى‏كند، نقادى همین است. وقتى شما طلا را مى‏برید پیش یك زرگر كه نقادى كند، او مى‏گوید: آقا! این عیارش بیست است، یعنى عیار بیست را قبول مى‏كند، حالا از بیست و چهار عیار كه طلاى خالص است، چهار عیار كم است. این شد نقادى. البته زرگر هم هست و وسیله نقادى را هم دارد. اما اگر چنانچه طلا را بردید مثلا پیش یک آهنگر و او یك نگاهى كرد و آن را انداخت و گفت: آقا! این‏كه چیزى نیست! این اسمش نقادى نیست. اولا اصل طلابودن این (شى‏ء) انكار شده. بالاخره مرد حسابى! حالا عیار بیست و چهار ندارد، عیار بیست كه دارد، این را قبول كن! ثانیا شما كه اهل این كار و آشناى این كار نیستى!

آدم متأسفانه مى‏بیند چیزهایى كه به نام انتقاد از دولت و نقادى دولت، امروز گفته مى‏شود، شكل همین تخریب را دارد، یعنى انكار امتیازات، قبول‏نكردن برجستگی‌ها و كارهاى خوب و درشت‏كردن و برجسته‏كردن ضعف‌ها. بله، ضعف هست. هر دولتى بالاخره ضعف دارد، انسان‌ها ضعف دارند، ضعف‌ها را بگویند، قوت‌ها را بگویند. جمع‏بندى كار یک دولت، آن وقتى است كه ضعف‌ها و قوت‌ها را منصفانه پهلوى همدیگر قرار بدهند، آن وقت مى‏شود جمع‏بندى كرد، نه این‏كه بیایند یكسره بنا كنند به بدگویى‏كردن و انكاركردن همه خصوصیات.

انتقاد خوب است، تخریب بد است، انتقاد خدمت است، تخریب خیانت است، نه خیانت به دولت، بلكه خیانت به نظام و خیانت به كشور است. نباید تخریب بكنند، انتقاد بكنند.
 
منبع : 
پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری